Waarom Common Ground?

We nemen je mee in de oude en nieuwe situatie om een duidelijker beeld te scheppen van Common Ground. 

De lokale overheid zit in een transitie: gemeenten zijn collectief bezig om hun informatievoorziening slimmer in te richten. De katalysator van deze nieuwe innovatie is de Common-Ground-visie. Wat dat is, en waarom wij denken dat dit een slimme keuze is? Dat leggen we je uit in dit artikel.

De aanleiding: grip op processen

Een gemeente heeft vrij weinig eigenaarschap over haar applicaties; die worden van oudsher als standaardproduct geleverd door een leverancier. Als er wijzigingen nodig zijn, worden deze gevraagd aan de leverancier, of vereniging van afnemers. Maar als deze hetzelfde pakket ook aan veel andere gemeenten levert, wordt het moeilijk om draagvlak voor wijzigingen te vinden.

Het gevolg is dat de uitvoering zich vaak moet conformeren aan het systeem, in plaats van andersom. En dat wringt, want een gemeente moet flexibel kunnen inspringen op de gebieden waar de politiek de aandacht op vestigt.

Zie hier de aanleiding van de Common-Ground gedachte: een gedeelde datalaag waarop de gemeente met innovatieve partijen kan bouwen aan een dienstverleningsplatform. 

Drie sleutelprincipes van Common Ground en hun waarde volgens ons:

Uniforme dienstverlening

Het informatielandschap van de gemeente is een spinnenweb. En dat is ook nodig: informatie is de basis voor een effectief beleid. 

Die informatie moet soms ontsloten worden. Denk aan een online portaal waar de burger inlogt en zijn parkeervergunning kan wijzigen. Maar omdat de leverancier van een specialistische applicatie een kritieke rol speelt in het opslaan van informatie, is deze ook nodig bij het vrijgeven ervan. En dat proces verloopt soms stroef, want zo'n leverancier heeft meestal ook een eigen oplossing. Daardoor heeft de leverancier weinig prikkels om te conformeren aan de oplossing van de gemeente zelf. 

Het gevolg: onnodige dubbelingen van applicaties met dezelfde functies. Neem bijvoorbeeld online formulierentools of online portalen met informatie: sommige gemeenten hebben er meer dan tien. Het resultaat? Een groeiend applicatielandschap. Uniforme dienstverlening bieden, wordt zo lastig. 

Common Ground vermindert die afhankelijkheid sterk. Door het scheiden van de data en processen kan ieder component gebruik maken van de data, en wordt het eindelijk mogelijk uniforme dienstverlening te leveren. We zien in steeds meer gemeenten dat componenten over verschillende domeinen worden ingezet. Effectief, transparant en uniform.

Open source

Een ander criterium van de Common Ground beweging is het inzetten van open source-componenten. Dat tackelt een ander probleem; periodieke aanbestedingen. Wanneer de gemeente de markt vraagt om invulling te geven aan hun behoefte, wordt dat gedaan met een publieke aanbesteding. Eenmaal geleverd, moet zo'n aanbesteding volgens wetgeving periodiek opnieuw worden uitgeschreven om eerlijke concurrentie te waarborgen. En dat is niet altijd handig, want soms werkt een systeem prima, en het levert veel extra werk op als de gemeente van aanbieder wijzigt. Denk aan het opleiden van gebruikers, het configureren van systemen en het migreren van data. Tijdrovende activiteiten, die nauwelijks waarde toevoegen.

Open source-software lost dat migratieprobleem op. Omdat er voor de software geen aanbesteding nodig is, kan de gemeente langere tijd ondersteund worden. En stel dat er voor nieuwe software gekozen wordt, dan zijn datamigraties verleden tijd. 

Samenwerking

Als derde het open karakter van de Common Ground beweging; open software-ontwikkeling. Deze vindt agile en publiek plaats. Alles is zichtbaar. Gemeenten kunnen op deze manier meekijken, samenwerken en kosten delen. We zien innovators die sprintjes trekken en waardevolle componenten ontwikkelen die gebruikt kunnen worden door de early adopters. En we zien dat de early adopters, vaak met minder IT-slagkracht, hogere eisen stellen aan laagdrempelig gebruik, en het component daarop doorontwikkelen. Zo wordt de adoptiecurve van innovatie verder gebracht, totdat ook de late meerderheid de ontwikkelingen omarmt.

Die samenwerking is niet alleen zichtbaar bij softwareontwikkeling, maar ook bij de configuratie van deze software. Online formulieren worden uitgewisseld en opnieuw gebruikt, procesconfiguratie kan gedownload worden op GitHub en ook voor specifieke plug-ins zien we initiatieven ontstaan waarbij kennis gedeeld wordt.

Dus zo gaan we het doen

Een hele nieuwe filosofie dus. Maar ook een essentiële, om snel en flexibel in te spelen op maatschappelijke vraagstukken. 

Raakvlak is nauw betrokken bij de doorontwikkeling, integratie en configuratie van nieuwe Common Ground-componenten. Dat doen we door een samenwerking met innovators zoals de gemeente Den Haag, Utrecht en Rotterdam, de VNG en regie-organisaties, zoals Dimpact.

Benieuwd hoe wij onze kennis met jou kunnen delen? Neem contact op via info@raakvlakadvies.nl, en we komen snel langs.